Google mení spôsob vyhľadávania informácií na internete. Vedomostný graf (z anglického The Knowledge Graph) je postupne pridávaný od všetkých nástrojov vyhľadávania Google, čo môže navždy zmeniť našu základnú činnosť na internete.
V blízkej dobe začne drvivá väčšina výsledkov vyhľadávania v Google spolupracovať s užívateľom s cieľom zistiť, čo v skutočnosti myslel pod vyhľadávaným slovom alebo frázou. Pri zadaní viaczmyselného kľúčového slova sa v pravej časti stránky s výsledkami objaví malé okno s otázkou, čo v skutočnosti hľadáte, a jednotlivými možnosťami. Po zvolení určitej možnosti sa výsledky vyhľadávania automaticky prispôsobia, zobrazujúc len relevantný obsah.
Aby sme lepšie porozumeli závažnosti týchto zmien, musíme sa bližšie pozrieť na to, čo sa deje za dverami divízie vyhľadávania v gigante Google. Údajne už niekoľko mesiacov sa tam pracuje na prechode od jednoduchého rozpoznávania kľúčových slov k rozpoznávaniu jednotlivých subjektov, prepojení a vzťahov. A čo to všetko prináša? Tak napríklad New York už nie je len kombináciou dvoch kľúčových slov. Google ho odteraz rozpoznáva ako konkrétne mesto, konkrétny štát v USA, ktorý je obklopený ďalšími štátmi a Atlantickým oceánom.
Aby Google vybudoval tento svet konkrétnych vecí, spracúva množstvo vedomostných databáz. Ide napríklad o známu Wikipediu, ďalej Freebase, Google Local a Google Maps. V súčasnosti sa odhaduje počet jednotlivých ľudí, miest a vecí zaznamenaných ných v databáze na viac ako 500 miliónov, pričom tieto veci majú priradených najmenej 3,5 miliardy vlastností.
Zatiaľ nie je jednoznačné, ako ovplyvní táto zmena v spôsobe vyhľadávania a zobrazovania informácií Optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO - Search Engine Optimalization), ktorú využívajú mnohé spoločnosti. Vďaka SEO sa jednotlivé web stránky dokážu dostať na popredné pozície vo výsledkoch vyhľadávania, čoho následkom zvykne byť obrovský nárast návštevnosti a tržieb.
Podľa vyjadrení Google, užívatelia jeho vyhľadávania narazia na Vedomostný graf približne tak často, ako sa v súčasnosti majú možnosť stretnúť s Google Maps integrovanými do výsledkov. Vedomostný graf vo výsledkoch vyhľadávania bol spustený pre všetky platformy (počítače, tablety a smartfóny) minulý týždeň, zatiaľ je však dostupný len pre obyvateľov USA. Postupne by mal byť dostupný celosvetovo.
Google uvádza Vedomostný graf (video)