Sociálne siete a internetové vyhľadávače sa stali dôležitými kanálmi pre prenos informácií o produktoch a službách. Asi každého marketéra zaujíma, ktoré kanály a do akej miery ovplyvňujú nákupné rozhodnutia spotrebiteľov. Štúdia s názvom "Sociálny spotrebiteľ a veda o zdieľaní" (pôvodný názov Social Consumers and the Science of Sharing), uverejnená na portáli mashable.com, rozoberá rozdiely medzi jednotlivými zdrojmi informácií a pomáha firmám pochopiť, ako osloviť cieľovú skupinu zákazníkov.
Pre lepšie pochopenie takzvaného sociálneho spotrebiteľa (taký, ktorý využíva informácie dostupné na internete) sa spoločnosti M Booth a Beyond spýtali 1 500 amerických spotrebiteľov na dva tovary a služby, ktoré v poslednej dobe skúmali prostredníctvom internetu. A tu sú výsledky.
Sociálny spotrebiteľ
53% používa Facebook na styk so značkou produktov
40% lajkuje produkty na Facebooku
20% používa Facebook na prieskum produktov aspoň raz do týždňa
42% napísalo na internete príspevok o produkte alebo značke
33% napísalo recenziu produktu na internete
Produkty
je možné rozdeliť na dve skupiny, podľa toho ako intenzívne sú zapojené do výmeny informácií cez internet:
Vysoko zainteresované
nakupované zriedkavo
komplexnejšie
patriace do vyššej cennovej kategórie
vyžadujúce viac času a úsilia vo fáze zbierania informácií
Nízko zainteresované
nakupované častejšie
patiac do nižšej cenovej kategórie
obvykle nakupované s minimálnou dávkou zvažovania a úsilia
Spotrebitelia
takisto je možné ich rozdeliť do dvoch skupín, a to podľa toho, ako sa zúčastňujú na prenose informácií o produktoch cez internet:
Vysoko zainteresovaní
tvoria 20% internetvých spotrebiteľov
obvykle mladšia veková kategória
zbierajú informácie aj o nízko zainteresovaných produktoch
odporúčajú produkty prostredníctvom internetu
sú verní značke
vlastnia niekoľko zariadení na prácu s internetom (počítač, smartphone, tablet a pod.)
Nízko zainteresovaní
tvoria 80% internetových spotrebiteľov
obvykle staršia veková kategória
zbierajú informácie prevažne o vysoko zainteresovaných produktoch
dôraz kladú skôr na kvalitu ako na imidž značky
otvorení pre zmenu značky
častejšie nakupujú produkty, ktoré boli odporučené, recenzované a majú o nich dostatok informácií
Kanály toku informácií o produktoch
Získané: recenzie a hodnotenia špecializovaných stránok, spravodajské články, blogové príspevky, osobné odporúčania
Vlastné: firemná stránka, Twitter, Facebook, Youtube
Vyhľadávanie: platené výsledky, organické výsledky
Vplyv jednotlivých komunikačných kanálov
Ako sa správajú sportrebitelia
po sociálnej internetovej interakcii so značkou alebo produktom?
31% z nich kúpilo produkt/službu
26% nespravilo nič
20% odporúčalo produkt/značku
9% bolo povzbudených k návšteve
8% si zvýšilo povedomie o produkte/značke
3% boli povzbudené ku kontaktovaniu firmy
3% zmenili svoj dojem o produkte/značke
O dôležitosti jednotlivých digitálnych informačných kanáloch niet pochýb, aj preto sa stali súčasťou marketingových stratégií mnohých spoločností. Zameraním sa na ten najvhodnejší a najvplyvnejší kanál pre danú cieľovú skupinu zákazníkov firmy značne zvyšujú mieru návratnosti investície (ROI).Faktom však je, že vstupnou bránou k potenciálnym zákazníkom sú vyhľadávače. Kľúčom k úspechu marketingovej kampane na internete je tak častokrát optimalizácia webstránky pre vyhľadávače (SEO).
Aj keď bol tento prieskum vykonaný v Spojených štátoch, jeho výsledky považujem za relevantné pre európske ako aj slovenské pomery.
Dajte nám vedieť, ktoré informačné kanály vyžívate vy. Všetky vaše reakcie očakávame v komentároch pod článkom.