Marketing a jeho nástroje sa neustále vyvíjajú. Do veľkej miery aj vďaka internetu. Spotrebitelia už viac nie sú závislí len na prostriedkoch takzvaného outbound marketingu (založený na jednosmernej komunikácii), čiže napríklad billboardoch a televíznych reklamách, aby sa dozvedeli o nových produktoch. Internet im dáva viac alternatívnych spôsobov hľadania, skúmania a kupovania značiek a produktov.
Nové formy marketingovej komunikácie, nazývané inbound marketing, sú založené na obojsmernej komunikácii. Väčšina je zabezpečovaná sociálnymi médiami. Ďalším dôvodom, prečo obojsmerný marketing vyhráva, sú nižšie náklady. Prečo platiť keď nikto nepočúva?
Inbound marketing sa zameriava na získanie pozornosti jednotlivca, namiesto kupovania si jej. To je možné dosiahnuť prostredníctvom sociálnych médií a publikovania obsahu, ktorý ľudí priťahuje a zaujíma. To zahŕňa blogovanie, publikovanie náučných článkov, vydávanie sprievodcov riešením problémov a prispievanie vo fórach. Jednoducho produkovanie obsahu, ktorý má sám o sebe určitú hodnotu a prínos pre cieľového zákazníka, aj keď je dostupný zadarmo. To vytvára pozitívne prepojenie značky so zákazníkom. A pravdepodobnosť, že takto zapojený zákazník kúpi daný tovar rastie. Celý proces stojí menej a má vyšší ROI (return on investment = výnos z investície).
Zhrňme si základné fakty o tzv. inbound marketingu:
- obojsmerná, interaktívna komunikácia
- zákazníci prichádzajú cez vyhľadávače, sociálne siete a rôzne odkazy
- snaha zákazníka zabávať a/alebo vzdelávať
- poskytnutie určitej hodnoty
Najefektívnejšie taktiky inbound marketingu:
- obsahový marketing (blogy, fóra, elektronické knihy, podcasty, white papers, infografy)
- sociálne siete
A na záver trochu štatistiky:
- 61% marketingových pracovníkov plánuje v nasledujúcom roku zvýšiť výdavky na inbound marketing
- priemerný rozpočet spoločností, určený pre blogy a sociálne siete, sa počas uplynulých dvoch rokov zdvojnásobil
- počet marketingových pracovníkov, ktorí tvrdia, že Facebook je pre ich biznis "veľmi dôležitý" alebo "dôležitý", sa taktiež zdvojnásobil
- dve tretiny marketérov tvrdia, že ich blog je pre ich biznis "veľmi dôležitý" alebo "dôležitý"
- na globálnom trhu získalo 67% B2C spoločností a 41% B2B spoločností zákazníka cez Facebook, a 57% všetkých firiem získalo zákazníka cez firemný blog
Odpoveďou na otázku, prečo je inbound marketing na takom prudkom vzostupe, je fakt, že cena resp. náklady na oslovenie jedného potenciálneho zákazníka sú o 62% nižšie v porovnaní s tradičným tzv. outbound marketingom.