Jedným zo základných kameňov online marketingovej stratégie je analýza kľúčových slov. Tejto obsiahlej téme sme sa rozhodli venovať v sérii niekoľkých blogových príspevkov. Prvý príspevok z našej série sa venuje pojmom kľúčové slovo a kľúčová fráza, ako aj rozdielu medzi nimi.
Čo je kľúčové slovo?
Je to slovo alebo viac slov, ktoré pri vyhľadávaní informácií ľudia napíšu do internetového vyhľadávača, napríklad Google alebo Bing. Na jednu informáciu, zverejnenú na internete, sa obvykle viaže niekoľko kľúčových slov v rôznych variantoch. Kľúčové slová zároveň definujú obsah vašej stránky, a tým určujú jej miesto na internete. Majú obrovský vplyv na návštevnosť web stránky, preto je ich správny výber nesmierne dôležitý.
Analýza samotná má za úlohu zistiť, ktoré z kľúčových slov, ktoré vystihujú váš web, majú najväčší potenciál priniesť na stránku návštevníkov z vašej cieľovej skupiny.
Príklad
Pán X sa rozhodol pre kúpu mobilného telefónu. Otvorí stránku google.sk a napíše kľúčové slovo ?mobil?. Vo výsledkoch hľadania vidí niekoľko stránok, úplne na vrchu je stránka mobil.sk. To znamená, že mobil.sk má v porovnaní s ostatnými stránkami najväčšiu šancu prilákať návštevníkov hľadajúcich ?mobil?.
Aký je rozdiel medzi kľúčovým slovom a frázou?
Kľúčové slovo je jedno slovo, tým pádom má všeobecný charakter, obvykle priláka veľké množstvo návštevníkov, ktorí však nie sú cielení. Naopak fráza sa skladá z 2 a viac slov, je zdrojom menšieho počtu návštevníkov, ale keďže jej význam je konkrétnejší, ako význam jedného kľúčového slova, aj skupina návštevníkov je užšie vyprofilovaná. Pre lepšiu predstavu sa vráťme k príkladu pána X.
Pán X klikne na prvý výsledok hľadania pre kľúčové slovo ?mobil?. Stránka mobil.sk prináša novinky a recenzie mobilných telefónov. X však nemá čas čítať recenzie, navyše už vie, aký telefón chce. Potrebuje sa dostať rovno do obchodu. Preto stránku opúšťa. Je späť na google.sk, do vyhľadávania teraz píše frázu ?eshop mobil htc?. Vo výsledkoch je na prvom mieste stránka mobilmax.sk, predajca telefónov HTC. X konečne našiel, čo potreboval.
Na príklade okrem iného vidíme, že pán X nepatrí do skupiny cieľových zákazníkov stránky mobil.sk. Patria do nej ľudia, pre ktorých sú mobily hobby, alebo takí, ktorí zbierajú informácie pre rozhodnutie o kúpe mobilného telefónu.
Zamerať sa na slovo alebo frázu?
Odpoveď na túto otázku vyplýva z príkladu hľadania pána X. Pre majiteľov stránok je vo väčšine prípadov výhodnejšie orientovať sa, či už pri optimalizácii pre vyhľadávače, online reklamných kampaniach alebo pri písaní obsahu, radšej na kľúčové frázy ako iba na jednotlivé kľúčové slová. Na stránku síce prinesú menej návštevníkov, ale o to viac z nich sa stane zákazníkmi.
Ak sa vám článok páčil, nezabudnite ho ohodnotiť a zdieľať s vašimi priateľmi!